Програма „Екоучилища“ е световна инициатива за екологично образование, насърчаваща участието на учители и ученици в практически дейности, които водят до намаляване на вредното въздействие върху околната среда, регулиране потреблението на вода и енергия, разумно управление на отпадъците. Реализираните икономии при прилагането на Програмата в значителна степен облекчават издръжката на училищата и общинските бюджети.
Най-голямото постижение на Екоучилищата е безспорно фактът, че създават поколение след поколение от устойчиво мислещи, екологично подготвени хора. Те пренасят със себе си през своя живот поведенческите модели, които възприемат под егидата на Програмата, като на свой ред ще учат следващото поколение на навици и умения, за да бъдат в състояние да направят най-добрия избор за своето бъдеще и това на планетата.
През учебната 2024- 2025 година ДГ 50 „ Зайчето Куики“ се включи в програмата „Екоучилаща“, която е инициатива на Девин ЕАД и Българското движение Син флаг. Чрез екологично образование, качествено обучение и дейности свързани с опазване на околната среда нашата градина се стреми към сертифицирането ни със зелен флаг.
Темите, по които ще работим през тази учебна година са: Биоразнообразие и отпадъци
Целите заложени на Еко плана са:
1. Запознаване на децата с различни животни и птици от заобикалящата ни градска среда. Възпитаване на грижовно отношение към тях.
2. Затвърдяване знанията за насекомите, чрез наблюдения, разговори и беседи.
3. Разширяване знанията на децата за биоразнообразието и важността от неговото поддържане и развитие.
4. Запознаване с различни аспекти от влиянието на човешката дейност върху биоразнообразието.
5. Осъзнаване необходимостта от промяна на човешкото поведение в полза на природата.
Дейности:
- Изграждане на Еко кът в детската градина – Класна стая на открито, Еко табла, опитно поле, сензорна пътека, музикални стени от природни материали и стари домакински съдове;
- Зелено училище;
- Изложба на рисунки „ Златна есен“;
- Изработване и поставяне на хранилки за птици в двора на детската градина от естествени материали (кора от цитрусови плодове) и отпадъчни материали (пластмасова бутилка) и др.;
- Работа с природни материали – Изработване на играчки и пана от природни материали;
- Рециклиране на отпадъците – Разделно събиране в поставени кошове в двора на градината;
- Използване на компостери за биологичните отпадъци;
- Изработване на коледна украса за детската градина от кашони и отпадъчни материали.
Методологията на програмата включва седем стъпки, които трябва да изпълним за
сертифициране на градината за Еко училище.
4 СТЪПКА – Еко код
Чрез конкурс избрахме Еко код на детската градина
3 СТЪПКА – План за действие
Информацията от екологичния преглед използвахме за определяне на приоритети в работата ни и създаване на план за действие.
2 СТЪПКА – Екологичен преглед
Екокомитета проведе наблюдение на околната среда в двора на детската градина и около нея. Екологичния преглед ни даде насоки за планиране на дейности свързани с опазване на растителните видове в двора на детската градина, обогатяване и разширяване на еко къта в детската градина и управление на отпадъците в детската градина.
1 СТЪПКА - Създаване на Екокомитет
През месец октомври създадохме Екокомитета в него се включиха директор, учители, родители, помощен персонал и деца от четвърта група. Екокомитета организира, направлява и следи изпълнението на дейностите и екологичните инициативи в детската градина.