В съвременното образование все по-голямо значение се отдава на STEAM подхода (наука, технологии, инженерство, изкуства и математика), като иновативен метод за обучение, който развива у децата аналитично и критично мислене, креативност и умения за решаване на проблеми. Чрез интегрирането на различни дисциплини в практическите дейности децата се учат да правят връзки между наученото и реалния свят, което насърчава любопитството им и ги подготвя за бъдещето.
Развитието на ключовите компетентности, дефинирани от Европейската комисия като основа за успешна реализация в обществото, също е централен аспект в съвременното образование. В предучилищната възраст е от съществено значение да се стимулират компетентности като комуникация, математическа и научна грамотност, дигитални умения, социални и граждански компетентности, инициативност и предприемачество.
Конструктивните дейности са едни от любимите занимания на децата в детската градина, особено тези, в които се използва LEGO DUPLO. Детската градина вече има опит в използването на LEGO DUPLO за усвояването на задължителното учебно съдържание, който е придобит в рамките на успешно реализиран проект на Еразъм +, КД1. Тяхното съчетаване със STEAM подхода би създало иновативна учебна среда за развитие на редица умения у подрастващите. Това поставя пред екипа на детската градина няколко предизвикателства:
Липса на разбиране на STEAM подхода в ранното детство - Учителите не разполагат с необходимите знания за прилагане на интегриран STEAM подход, който включва наука, технологии, инженерство, изкуство и математика.
Ограничени методически ресурси за STEAM обучение чрез конструктивни дейности - Въпреки че учителите имат известен опит с LEGO DUPLO , липсват конкретни методически насоки за използването му в STEAM контекста и за развитие на ключови компетентности у децата.
Недостатъчно развитие на ключовите компетентности у децата чрез конструктивна игра - LEGO DUPLO вече се използва за усвояване на учебното съдържание, но не напълно за развитие на ключови компетентности, като критично мислене, комуникация, работа в екип и креативност.
Липса на систематичен подход за оценка на въздействието на STEAM обучението - Учителите не разполагат с инструменти за измерване на ефективността на STEAM дейностите и тяхното въздействие върху децата.
Необходимост от изграждане на устойчива STEAM среда – Детската градина няма цялостно структурирана STEAM среда, която да насърчава експериментирането, въображението и решаването на проблеми.
Проектът ще подпомогне справянето с предизвикателствата като:
Развитие на знанията и уменията на учителите за STEAM подхода в ранното детство - Учителите ще преминат през специализирани курсове в чужбина, които ще ги запознаят с най-добрите практики за прилагане на STEAM методологията в предучилищното образование.
Осигуряване на методически насоки и ресурси за STEAM обучение - Чрез мобилности и обучения учителите ще имат достъп до иновативни учебни ресурси, образователни модели и практически материали за работа с LEGO DUPLO в STEAM контекстна.
Развитие на ключовите компетентности у децата чрез конструктивна игра - Учителите ще усвоят интерактивни методики за развитие на ключови компетентности чрез игра с LEGO DUPLO.
Създаване на система за оценка на ефективността на STEAM обучението - Проектът ще предостави възможност за изучаване на съществуващи системи за оценяване в други европейски организации.
Изграждане на устойчива STEAM среда - Чрез мобилностите учителите ще се запознаят с успешни модели за създаване на STEAM зони в занималните, където децата ще могат да конструират, експериментират и развиват своите умения в игрова среда.